Cum se lucreaza in psihoterapia individuala?
Mai jos este prezentat un studiu de caz si analiza sedintelor de psihoterapie
si modul in care se desfasoara un program de interventie in psihoterapia
copilului.
Descriere caz
I. are 7 ani jumantate, este in clasa a I-a la scoala Generala nr. 15 din Sibiu.
I. este singur la parinti. Parintii sunt ocupati mai tot timul si copilul petrece
mult timp cu bunicii materni. Mama lui I. lucreaza la banca si ajunge seara
tarziu acasa si tata are propria afacere de care se ocupa in domeniul
constructiilor. I. se plictiseste la scoala, facand fata cu mare succes tuturor
provocarilor scolare din punct de vedere al achizitiilor sau cerintelor
educationale. in pauze insa face glume pe seama colegilor, are un
comportament opozant si ii loveste pe colegii lui. Tata este foarte exigent
asupra notelor pe care fiul le ia, il pedepeste daca nu a luat calficatvul
foarte bine. Cand tata a aflat ca loveste colegii si ii jigneste, acasa l-a lovit si
a vorbit urat. Mama a apelat la psiholog pentru probleme de agresivitate la
scoala, dupa ce a fost chemata de invatatoare la scoala.
Lista cu probleme.
Scopuri:
ANALIZA SEDINTELOR
Nr. sed | SCOPUL | TEHNICA | REZULTATE SI INTERVENTIE |
1
|
-Crearea
relatiei terapeutice
primele
2-3 sedinte in functie de dinamica relatiei.
| -Joc cu masini – Constructie cu cuburi si dinozauri – diverse jocuri alese pe baza preferintelor lui I. | Am realizat aceste jocuri pentru ca din anamneza a reiesit ca ii plac foarte mult. Am folosit aceste jocuri pentru a crea relatia terapeutica. El a fost incantat de aceste jocuri si mi-a povestit cu cine se joca si cat de tare ii plac. |
2
| -Dezvoltarea relatiei terapeutice -Analiza Dinamica dintre membrii familiei | – Joc curse cu masini – Testul familiei (in varianta clasica dar si sub forme variate de jocuri cu animale, masini) | La inceputul sedintei am facut din nou un joc cu masini pentru a lucra in continuare la relatia terapeutica. Am ales desenul familiei pentru a identifica perceptia lui asupra dinamicii de familie.Tatal a fost desenat mai mare fata de mama si mai imunator cea ce reliefeaza ca copilul il vede dominator si cu tendinte agresive care il sperie. |
3.
| -Consolidarea relatiei terapeutice – un alt test pentru identificarea dinamicii familiale si a temerilor a situatiilor conflictuale resimtite de I. | -Poveste cu dinozauri -Fabulele Duss joc de rol cu papsi / marionete / personaje |
Am
continuat cu o poveste scurta cu dinozauri si apoi am discutat
despre actiunea din poveste.
Apoi
am facut cele 10 povestioare scurte in care a reiesit relatia
deficitara cu tata si tendintele agresive si visurile urate din
timpul noptii.
|
4. | Identificarea situatiilor cu agresivitatii la scoala | Joc cu marionete.diverse jocuri alese pe baza preferintelor lui I. (atat jocuri cu papusi / marionete / persoaneje cat si jocuri de competitie vs cooperare) | Am identificat relatiile deficitare cu colegii si dorinta de a porovaca pentru a iesi in evidenta. Explorearea de situatii noi in care reuseste se comunice eficent cu colegii. |
5 | La acesta sedinta a participatat mama si tata , intarirea vizibilitatii si exprimarii relatiei de atasament a parintilor fata de copil Aceasta sedinta doar cu parinti pentru un schimb pertinent de observatii si pentru crearea unei relatii de cooperare. optima cu acestia | Joc de rol tehnici: oglida, solilocviu, raspuns suspdendat | Am facut jocuri de rol pe dinamica familiei si pe problemele de comunicare existente si apoi am discutat de cerintele de la scoala si exigentele tatalui. |
6 | Constintizarea si diminuarea agresivitatii dezvoltarea unor mecanisme de rezilienta fata de episoadele conflictuale resimtite | Poveste terapeutica despre agresivitatea la scoala. | Dupa ce am citit povestea am discutat desprea agresivitea cu colegii si dezvoltarea unor relatii de prietenie si de respect reciproc. |
6-12 SEDINTE | Mai multe sedinte individuale si analiza de a implica si in activitati terapeutice de grup cu alti copii. |
|
|
| Alternativ – periodic alte intalniri cu parintii. | Consiliere de tip parenting |
|
|
|
|
|