Cum se desfasoara un grup de dezvoltare personala?

Ce este grupul de dezvoltare personala si care sunt beneficile lui?
25 martie 2020
Cum se lucreaza in psihoterapia individuala?
25 martie 2020

Cum se desfasoara un grup de dezvoltare personala?


Fiecare şedinţa de psihodrama se desfaşoara astfel: etapa de incalzire,

etapa de acţiune şi etapa de integrare.


״Adesea copiii sosesc la şedinţele de psihodrama plini de energie deşi

acesta faza poarta nume de incalzire este de fapt in realitate racire avand

ca scop incetinirea ritmului cotidian alert al copiiilor şi in a creşte

deschiderea şi receptivitatea in atmosfera magica a intalnirii. Pentru a

facilita acest proces de acomodare se folosesc activitaţi de activare

psihomotrica, dansul, mişcarea. Scopul acestei etape este de a facilita

conectarea copiilor la propriile lor trairi şi emoţii care faciliteaza atmosfera

de lucru.״ Moika Roman, 2016)

Mai jos sunt descrise cum arata un grup de dezvoltare personala, care sunt

obictivele si sunt detaliate trei sesiuni de dezvoltare personala.


1. Descrierea grupului


Grupul are membrii de varsta 6-9 ani, cu frecvenţa de o data pe

saptamana, scopul central al grupului este optimizarea şi

dezvoltarea personala.


2. Obiective grup dezvoltare personala prin psihodrama:


• gestionarea dificultaţilor de integrare, datorate timiditaţii sau agresivitaţii,
• gestionarea dificultaţilor de adaptare la orice fel de schimbare in viaţa copilului, de la apariţia unui fraţior, la schimbarea gradiniţei sau a şcolii, la modificarile naturale datorate varstei.
• optimizarea capacitaţii de autocunoaştere, autoacceptare şi creşterea stimei de sine.
• facilitarea exprimarii şi gestionarii emoţiilor.
• reducerea comportamenteolor problematice.
• antrenarea abilitaţiilor empatice.
• dezvoltarea lucrului in echipa şi a cooperarii.
• activarea spontaneietaţii şi stimularea creativitaţii
• optimizarea comunicarii verbale şi nonverbal identificarea unor modalitaţi creative de soluţionare a conflictelor, de depaşire a impulsurilor şi rezolvarea problemelor.

Mai jos sunt detaliate trei sesiuni ale unui grup de dezvoltare personala sustitiute de mine in care sunt descrise obiectivele si modul in care se desfasoara o sesiune de grup pentru copii.

Sesiunea 1
Prima activitate din aceasta sesiune a fost Saluturi şi are ca scop

acomodarea cu membrii grupului care a fost realizata prin urmatorul

consemn” Va plimbaţi şi cand intalniţi un coleg faceţi o faţa vesela şi bateţi

palma cu el.”


Ca in fiecare sesiune nu poate lipsi aducerea la zi care a fost facuta prin

urmatorul consemn” Va gandiţi la un lucru foarte important pentru voi

care s-a intamplat de saptamana trecuta pana astazi.”


A treia activitate se numeşte Ce aş fi daca, daca aş fi…. Consemnul a

fostʺ Am aici o minge care va ajunge la fiecare, cand va ajunge la el va

completa Ce as fi daca as fi un istrument muzicalʺ . Apoi dupa ce au fost toti

a mai fost un mijloc de transport, o leguma. Funcţia activata in aceasta

activitate a fost funcţia dublui, acesta activitate favorizeza

cunoasterea şi intercunoasterea intre membrii grupului.


A patra activitate din aceasta sesiune se numeşte Construiesc un fel de

mancare. Consemnele pentru aceasta activitate a fost” Prima data X şi Y sa

veniţi langa mine. X alege cine vrei sa fie in echipa ta apoi Y şi se formeaza

doua echipe. Fiecare echipa va construi cate un fel de mancare cu ajutorul

pernelor şi lucrurilor din recuzita. Prima echipa va construi felul unu de

mancare dupa ce va sfatuiţi ce vreţi sa faceţi, iar cealalta echipa va construi

felul doi de mancare. Acum ca a-ţi construit fiecare echipa va prezenta

mancarea celeilate echipe. Puneţi lucrurile la loc si fiecre va spune cum a

fost sa construiasca mancarea”. in aceasta activitate tehica folosita a fost

concretizarea care ajuta la exprimarea lumii interne si a imaginatiei.

Scopul acestei activitati a fost imbunatatirea lucrului in echipa si

capacitatea de cooperare intre membrii grupului. Unul din obiectivele tinta

din acest grup este imbunatatirea capacitatii de a lucra in echipa pentru ca

pentru majoritatea membrilor este o dificultate. Partea dificila in aceasta

activitate a fost sa se puna deacord ce sa constriuasca apoi dificultatea a

fost in a ce pune fiecare pentru a construi felul de mancare.


Ultima activitate din acesta sesiune a fost Eu vreau.ʺ Va ganditi

la un lucru care vreti sa il faceti pana saptamana viitoare…

incepe X. Acum vreau sa faceti salutul final.


Sesiunea 2

Sesiunea debuteaza cu Saluturi prin consemnul urmatorʺ Va

plimbati si cand intalniti un coleg il salutati printr-o stragere de mana


A doua activitate din aceasta sesiune este Aducerea la zi care este

facuta prin consemnul urmatorʺ Va ganditi la doua lucruri care le-ati facut de

saptamana trecuta pana astazi, cand a-ti gasit ridicati mana.

Incepem de la N spre stanga. in fiecare sesiune fac aducerea la zi

pentru a afla ce s-a

intamplat semnificativ in viata lor si pentru a facilita

intercunoasterea.


A treia activitate din aceasta sesiune se numeste Fermierul si a

fost facuta prin urmatoarele consemneʺ Fiecare pe rand va fi

pentru cateva minute va

fi fermier si va avea ocazia sa isi faca propria ferma. Cine vrea sa incepa

merge in balcon.incepe N, acum pe rand spui ce animal va deveni fiecare

pentru ferma ta. La bataia ta din palme voi veti deveni animale

spuse de N. Stop reineversiune, redeveniti voi. N spui cine vrei sa

continue. Pentru unii membrii ai grupului a fost dificil sa alega

ce animale vrea sa aiba in ferma dar cu totii au reusit si a fost o

activitate distractiva. Apoi am facut verbalizare prin urmatorul

consemnʺ Fiecare spune cum a fost sa fie fermier si cum a fost

cand a fost animalʺ. Aici de cele mai multe ori este partea cea mai

dificila pentru ca este dificil sa isi identifice emotile sau copieaza

unul dupa celalat dar le atrag atetia ca nu au voie si sa se

gandeasca fiecare cum s-a simtit. Tehica folosita in acesta

activitate a fost inversiunea de rol si functia activata este cea a

decentrarii perceptive.
Urmatoare activitate se numeste Discutie libera pentru a invata

sa discute liber intre ei. Am introdus aceasta activitate pentru ca

nu reuseau sa poarte o discutie atunci cand nu au o activitate

data de un consemn.


A cincea activitate este Jocul culorilor este o activitate de

activare psihomotrica pentru a dinamiza grupul. Jocul acesta este

un joc preferat de grup pe care toti membrii il stiu. Consemnul

pentru aceasta activitate este ʺ Eu voi spune o culoare si voi

atingeti acea culoare pe hainele celor care au acea culoareʺ si sesiunea se termina cu salutul final.


Sesiunea 3


Sesiunea a inceput cu Saluturi prin urmatorul consemnʺ Va

si cand intalniti un coleg il strangeti de mana si ii faceti un complimentʺ.


Apoi ca in fiecare sesiune am facut aducerea la zi prin urmatorul

consemnʺ Va ganditi la doua lucruri importante pentru voi care

le-ati facut de cand nu ne-am vazut.incepe C spre dreapta.ʺ

Grupul este familiarizat cu aducerea la zi si aduce un plus

grupului si cel mai important plus este sa se exprime si de a vorbi

despre ei ceea ce pentru unii membrii ai grupului a fost un lucru

dificil.


Urmatoarea activitate are ca scop activarea psihomotrica pen

tru a dinamiza grupul si a reduce anxietatea. Acest lucru a fost

facuta prin urmatorul consemnʺMergeti in pas de pitic. Stop va

plimbati. Puneti mainile pe cap si mergeti pe varfuri. Stop va

plimbati. Puneti mainile pe solduri si mergeti pe calcie. Stop va

asezati pe marginea scenei.
A patra activitate se numeste Jocul cu marionete care are ca scop

dezvoltarea creativitatii si a imaginatiei si capacitatea de a pune

intrebari. Consemnele pentru aceasta activitate au fostʺ Fiecare

ia cate o papusica, alege pe cea care o place cel mai mult. O puneti

fiecare pe mana. Pe rand fiecare isi prezinta papusica prelund

rolul acesteia. Fiecare spune cum arata, de unde vine, unde sta

daca are famile si cum arata familia lui, ce varsta are. Fiecare are

la dispozitie trei minute. si dupa cele trei minute veti primi o

intrebare de la cineva din grup. Fiecare va primi o intrebare de la

grup.ʺ Am vazut cu adevarat creativitatate si spontaneitate la I.

ea a fost foarte dezinvolta si a reusit sa starneasca hohote de ras,

a reusit sa faca o poveste creativa si frumoasa.Dificultati in

exprimare am observat la N, dar este un progres fata de celelalte

sesiuni. Apoi dupa am facut verbalizare si au reusit fiecare sa

identifice emotiile si sa se exprime. Functia activata in acesta

activitate este cea a jocului de rol. Jocul simbolic il ajuta pe copil

sa isi dezvolte cretivitate si capacitatea da se emprima.


A cincea activitate este tot pentru activare psihomotrica pentru

ca anterior activitatea a fost statica si grupul are nevoie de putina

dinamizare pentru ca alfel incep sa vorbeasca si apar

comportamentele inadecvate. Jocul se numeste O zi de dimneata

pana seara. Consemnul pentru acesta activitate a fostʺ Va treziti ,

va spalati pe fata, mancati repede, repede apoi mergeti la scoala,

va jucati in pauza. Veniti acasa faceti temele, va jucati apoi va

puneti la culcare.ʺ
Ultima activitate a fost ca fiecare sa spuna doua lucruri care le

doresc pana saptamana viitoare, are ca scop capacitatea

membrilor grupului de a-si planifica lucrurile care vor sa le faca.

Apoi sesiunea s-a terminat cu salutul final.